Saturday 2 February 2013

MEMORY: Siri Perjalanan Hidupku 1

Bismilahiromahnirohim....

2 Febuari 2013

 Hari cuti yang dirancang, aku menghadiri ke program "Hijab Talk". Alhamdulillah selesai sesi dengan berjaya.,  program ini sangat la bagus, sehingga aku terkejut, kerana sepanjang progarm belangsung dari awal hingga akhir dengan menggunakan bahasa perantaraan bahasa Inggeris. 

      Aku seorang yang lemah berbahasa Inggeris ini pada awalanya terpinga-pinga seketika. aku terpinga-pinga untuk mencerna apa isi yang di sampaikan, walaupun sukar aku tetap tabah untuk memehami. sesi berjalan dengan sempurna di mana sesi pertama adalah forum bersama 2 ahli penal dan seorang modarator. aku sangat kagum dengan mereka bertiga,

      Mereka bertiga ini adalah Dr. Harlina Siraj penysarah UKM dan doktor perubatan, Dr. Fadzilah pensyarah UM dan merupakan warganegara asing daripada Negiria, dan yang ketiga adalah Wardina Safia merupakan artis dan pengacara. they is intelligent and looking good personality i'm so proud with they especially  they a muslimah and a good wearing a hijab perfectly. ketiga-tiga mereka membingcangkan berkaitan dengan HIJAB. apa yang dapat saya simpulakan mereka bertiga berpendapat seperti dalam rajah satu: 

rajah 1: HIJAB IS MY PERSONALITY, WHO ABOUT YOU????

         Pusingan pertama dengan penjelasan DR Harlina berkaitan hijab, beliau memberi difinasi hijab, menunjukkan contoh hijab, dan tujuan kita menggunakan hijab. apa yang dapat disimpulakan melalui perbincangan dengan dr Harlina di dapati penggunaan hijab oleh mulismah bukan hanya menutut aurat, malah muslimah juga membawa akhlak yang baik dalam diri seorang muslimah antaranya ialah " the way you talk, the way you thing, the way you discusses and so on. 
        
         Anatara kelebihan berhijab adalah boleh menjaga muslimah itu sendiri, yang mana apabila muslimah itu berhijab dengan lengkap, maka muslimin akan bertindah slow dengan muslimah for example want that muslimah wearing with perfect hijab the muslimin will respect you as a women. it can be symbolic as a speak bumper. in that situation when you look a bumper that main you should slow your car or so ever. so as a conclusion the muslimah should cover up with hijab. this is because our God's is already said as like picture 2:


picture 2: wearing a hijab 


       Manakala bagi slot Dr Fazilah, she just introduce with 3 model why a muslima should wearing hijab. it is because:
1) Takwa: 
2) Hayad: malu kepada Allah
3) Summation..

       Apa yang dapat di rumuskan, jika seseorang muslimah tidak mendasari kepada 3 model ini maka, saya dan yang lain hanya akan membalut aurat dan bukan menutup aurat...


Secara kesimpulan program pada hari ini sangat bermakna, selaian mendapat ilmu akhirat, saya memperolehi semangat untuk mempertingkatkan diri untuk belajar komunikasi dalam bahasa Inggeris dengan lebih berkobar-kobar...

START FROM NOW WE SHOULD IMPROVE OUR SELF TO BE MORE BETTER!!!!!!


No comments:

Post a Comment